miercuri, 5 septembrie 2018

Cei 5 pasi ai echilibrului. Pasul 2_Miscare



Stim cu totii promo-ul tv "pentru o viata sanatoasa, faceti cel putin 30 min miscare in fiecare zi". Stim cu totii si scuzele pe care le inventam ca sa nu facem miscare. Suntem cei mai creativi cand vine vorba de "ce pot eu sa zic ca sa ma scot". Suntem adulti vaccinati (cei mai multi dintre noi) deci ne asumam facerile si nefacerile vietii noastre. La vremea impartelii, Barbosu' a dat la pachet discernamantul cu responsabilitatea. Vrem, e de bine. Nu vrem, nu e de bine dar aia e, fiecare pe barba lui.

Doua lucruri as dori sa subliniez cu partea asta de miscare pentru o viata echilibrata: exista miscarea fizica, a trupului, a ambalajului daca vreti si, la fel de important, exista miscarea creierului, a neuronilor sau educatia, mai simplu. Le luam pe rand.

A. Miscarea trupului

Conteaza mai putin ce fel de miscare faci, atat timp cat te pui in miscare. Alegem ce vrem, luand in calcul conditii meteo, standard de viata, placerile proprii, cati bani dispunem (pentru antrenamente sau echipamente), ce ne lasa corpul (aici, e mult de discutat da' lasam pentru alta data), mediul geografic (mai greu sa inoti in Antarctica 😉) si orice altceva ar putea contribui la alegerea noastra. Ca fapt divers, avem 650 grupe de muschi in organism. Dintre toate sporturile, mersul pe jos este sportul care activeaza cea mai mare grupa de muschi dintre toate cele existente. Dap, mersul pe jos. Mersul activ, nu plimbarea. De departe, castiga la orice categorie din conditiile expuse mai sus. Este ieftin, pretabil oriunde in tara noastra, am facut antrenament incepad cu varsta de 1an - 2ani. Este deja celebra metoda celor 10,000 de pasi (vreo 8km la mine pe ceas, adica).

Cati dintre noi facem acesti pasi zilnic?! Cand mi se cer recomandari pentru sport, slabit sau energie mai multa, recomand intotdeauna 30min mers zilnic.  Pentru siguranta: 30min dim + 30min seara. Daca poti mentine ritmul asta doua saptamani, esti gata sa treci mai departe. Daca nu reusesti sa te tii de aceasta chestie simpla, nu putem vorbi de plan de antrenament, plan de slabit sau de energie, lucruri la care este foarte importanta dedicarea ta. Pastila magica care sa ne scada greutatea de pe o zi pe alta sau formula universala de a deveni mai plini de energie nu exista. In schimb, avem (in acest univers de informatie) metode si aplicarea lor. Efortul tau nu il poti externaliza catre nimeni. Oricati bani ai avea tu.

Asadar, fa o provocare cu tine si pune-ti ambitia la treaba. Garantez rezultatele. Ce fac eu: mers, inot, bicicleta, alergare, exercitii de core strength, mers pe munte (hiking). Daca ar fi sa alegeti doua, cele mai importante, atunci ordinea ar fi mersul si core strength. Desi suna foarte tehnic, acest CS reprezinta de fapt o intarire a zonei centrale (spate, bazin, picioare etc) care ne ajuta in viata de zi cu zi. Sa nu uitam ca cei mai multi dintre noi stam in majoritatea zilei: pe scaun, pe canapea, in masina, la birou, la bere etc. Includem aici: tractiuni, flotari, genuflexiuni, de exemplu. Daca nu suntem in stare sa facem nici macar o tractiune, atunci corpul nostru este afectat rau. In special, femeile au aceasta problema.

Pana pe la 30-35, nu se simte (mai) nimic. Dupa varsta asta, in schimb, incep problemele, cu dureri mai intai mici, muschii isi pierd din flexibilitate si ne trezim la un moment dat ca avem nevoie de diverse tratamente. Si toate, pentru ca, la un moment dat in viata noastra am decis ca nu avem timp pentru miscare.

Recomandari:
- instalati aplicatia "MOMENT" pe telefon (momentan, doar pentru Iphone). Este gratuita deci no worries. Daca va plangeti ca nu aveti timp, vedeti aici cam alocati statului pe telefon in fiecare zi. Eu m-am ingrozit cand am vazut intr-o zi 4 ore!!!!! As fi jurat ca nu-i asa. De altfel, moto-ul aplicatiei este "put down your phone and get back to your life". O puteti descarca aici https://inthemoment.io/
Pentru Android exista "QUALITY TIME" si puteti descarca aici https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zerodesktop.appdetox.qualitytime

-  instalati o aplicatie de sport, de asemenea gratuita, care sa va arate cati pasi faceti intr-o zi. Daca nu aveti un ceas care sa faca asta. Eu am folosit multi ani "RUNKEEPER" si a fost super ok. Puteti descarca aici https://itunes.apple.com/us/app/runkeeper-gps-running-tracker/id300235330?mt=8

- vezi unde introduci 30 minute miscare pe zi. De preferat 60min dar incepem de undeva, nu?! Poti inlocui transportul in comun cu ceva mers pe jos? Macar 2-3 statii. Poti iesi jumatate de ora dimineata, inainte de plecarea la job cu ceva plimbare afara? De preferat, la rasaritul soarelui. Cica 15min de plimbare la rasarit si lasat soarele sa ne mangaie fata si pielea e ceva biohaking (adica, natural si benefic pentru noi). La pranz, poti inlocui asezatul pe scaunul cantinei / restaurantului cu o plimbare afara si savurat un sandvis? De retinut, cum aleg ca din 24h, 1h sa fie cu mers pe jos?!

- introduceti dusurile reci. Da la miscare intra si ele. Miscarea sau circulatia sangelui prin corp este influentata de dusurile reci. Ca tot mai avem o luna cu temperaturi care permit asta, e numai bine sa incepem un nou obicei in acest fel. Mai intai, dupa dusul obisnuit, trecem treptat, in final, pe apa rece. Din propria experienta va spun ca in timp, trecerea e din ce in ce mai facila iar corpul se obisnuieste. Citi despre importanta dusurilor reci, daca nu ma credeti.

Momentan, atat despre sumarul miscarii trupului. Sunt multe aspecte de detaliat asa ca, voi mei reveni pe subiect.


B. Miscarea creierului sau educatia
Tot pe principiul "use it or loose it", neuronii nepusi la treaba nu stagneaza ci dispar, lasandu-ne prada mediului inconjurator: geografic, economic sau social.

Una dintre achizitiile recente
In cursurile mele de educatie financiara mentionez ca macar 10% din venitul nostru sa mearga catre pregatirea proprie, pentru dezvoltarea noastra. Ar fi bine sa nu lasam inaintarea in varsta sa fie in dezavantajul nostru ci sa fie o incununare de experiente care sa construiasca CV-ul, experiente de crestere, de specializare, de dezvoltare a abilitatilor. Multi dintre noi nu ne gandim la asa ceva pana la 40ani. Dupa, insa, incepem sa ne facem probleme ca daca ne pierdem locul de munca, cu greu ne putem reangaja. Motivele ar fi suficiente: ca vor lua pe altii pe altii mai tineri, pe unii care nu au responsabilitati acasa deci ar fi dispusi sa munceasca mai mult timp, pe unii care s-au nascut in epoca tehnologiei si se pricep mai bine ca noi, astia crescuti pe ulite si nu in fata gadgeturilor.

Prin urmare, si creierul poate si trebuie sa munceasca. Carti, seminarii, articole, introducere de obiceiuri noi in activitatile zilnice si cate si mai cate disponibile pentru dezvoltare. Multe, chiar gratis. Suntem pe ultimul loc in Europa la numarul de carti citite intr-un an. Tot ultimul si la educatie financiara. Topurile nu mai contenesc sa ne plaseze undeva pe la final atunci cand sunt in discutie lucruri educative. Invers, cand vine vorba lucruri negative (accidente rutiere, folosirea produselor de igiena etc).

Nu intamplator, faptul ca nu citim si nu cautam dezvoltarea ne-a adus in plin 2018 cu reprezentanti ai poporului cu probleme penale, greseli gramaticale sau de exprimare si cu manipulare in loc de program de guvernare. Oameni care au fost alesi democratic, de altfel. In ultimii doi ani, paradoxal, de crestere economica, Romania este pe locul doi dupa Siria (un alt loc fruntas), la numarul de emigranti. Iar Siria e totusi o tara aflata in razboi.

S-a dus epoca in care CV-urile erau cu atat mai importante cu cat aveai mai multe pagini. Experienta, chipurile. Acum, nu citeste nimeni un CV daca depaseste 2 pagini. Asta inseamna ca trebuie sa scrii tot ce ai facut pana acum in cateva randuri. Si sa reduci totul la competente, calificari / certificari, premii sau rezultate obtinute. Oare, cati dintre noi putem face asta? Cati dintre noi putem raspunde la intreari concrete de genul:

Ce stiu eu sa fac cel mai bine?
De ce m-ar lua compania la care aplic?
Care este experienta ce poate sustine ablitatile si competentele mele?
Care sunt scolile / cursurile ce pot atesta ceea ce zic?

Asta e doar o parte din schema. Daca mai introducem aici si faptul ca ne ajuta sa citim si pentru a ne cunoaste mai bine, ca specie, deja deschidem un alt capitol.

Pe care il dezvoltam in articolul urmator. Tu ce faci pentru a-ti pune neuronii la treaba?

Adriana,
cea care citeste acum pentru a compensa vreo 30 ani de lipsa de lectura :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu